JNCD-1021

チャイコフスキー バレエ『眠れる森の美女』(全曲) ピアノ独奏用

ミヒャエル・ナナサコフ(ヴァーチャルピアニスト)13枚目のCD。
チャイコフスキーのバレエ「眠れる森の美女」のピアノ独奏用編曲版。本CDは原曲の繰り返しを一か所割愛しただけで全曲を収録しており、2枚のCDをどちらも79分58秒に収めるように計算してから録音されている。録音に際して、テンポはゲルギエフを参考にしており決して早すぎはしないが、これをバックに踊るのは大変だろう。ナナサコフによる書き加えも数か所あり、スピード感のある演奏になっている。編曲者のアレクサンドル・ジロティは原曲の音を細大漏らさず捉えようとした意図が伺えるが、初演前にチャイコフスキーからの依頼で全編のピアノ版が作成されたことから、おそらくはバレエ練習での用途を意識したのではないか。編曲もジロティの個性を作品にぶつけるよりも、作品をより弾きやすく効果的に響かせようという、ピアニストとしての欲求や工夫の現れが見て取れる。

 リストの最後の高弟であったジロティは、チャイコフスキーをピアノ面でサポートした、当時としては大変に有名なピアニストだった。

Tchaikovsky Ballet Sleeping Beauty,
for solo pianos (2 CDs)


The unique characteristic of Ziloti’s arrangements is that he achieves the desire and innovation as a pianist to make pieces easier to play and therefore resound effectively rather than reflecting his own personality in his works. This is the same for Sleeping Beauty, recorded on this CD. From the story that Ziloti arranged the piano part before the first ballet performance at Tchaikovsky’s request, we can imagine that he may have thought about using this arrangement for ballet practice and that he intended to try to capture all the sounds of the original piece when arranging it.

However, Ziloti was perfected as a virtuoso pianist by Liszt and Nikolai Rubinstein therefore, scores arranged by him demands the pianist: a broad, jumping action, high speed scales with chords in thirds, and instantaneous chords that are difficult to play with one hand and although these are simple music, they demand advanced technical skills. This makes us think that he really was a virtuoso to the end and that he just disliked the complexity of the three-hand effect.

CD1

【 1】Introduction

Act 1
【 2】I. Marche (Entrance of King and Court)
【 3】II. Scene dansante (Entrance of Fairies)
【 4】III. Pas de six: Intrada - Adagio - Var. I-VI - Coda
【 5】IV. Final (La Fee des lilas sort)
【 6】V. Scene (The Palace Garden)
【 7】VI. Valse
【 8】VII. Scene (The Four Princes)
【 9】VIII. Pas d'action: Adagio - Danse des demoiselles d'honneur et des pages - Variation d'Aurore - Coda


Act 2
【10】IX. Final (La Fee des lilas parait)
【11】X. Entr'acte et scene
【12】XI. Colin-maillard (Allegro vivo)
【13】XII. Scene - Danse des duchesses - Danse des baronnes - Danse des comtesses - Danse des marquises
【14】XIII. Farandole: Scene - Danse
【15】XIV. Scene (Arrival of Huntsmen)

CD2

【 1】XV. Pas d'action - Variation d'Aurore - Coda
【 2】XVI. Scene (Allegro agitato)
【 3】XVII. Panorama (Andantino)
【 4】XVIII. Entr'acte (Andante sostenuto)
【 5】XIX. Entr'acte symphonique - Scene (Aurora's sleep)
【 6】XX. Final (Allegro agitato)(Breaking of spell)


Act 3 【 7】XXI. Marche
【 8】XXII. Polacca (Allegro moderato)
【 9】XXIII. Pas de quatre: Intrada - Variations I-IV - Coda
【10】XXIV. Pas de caractere (Puss in Boots)
【11】XXV. Pas de quatre: Adagio - Var. I-II - Coda
【12】XXVI. Pas de caractere (Red Riding Hood) - Cendrillon et le prince Fortune (Allegro - Waltz)
【13】XXVII. Pas berrichon (Hop'o my Thumb)
【14】XXVIII. Pas de deux: Intrada - Adagio - Var. I-II - Coda
【15】XXIX. Sarabande
【16】XXX. Finale: Allegro brillante - Apotheose



Pease listen audio samples