Scriabin's "La Devin Poeme", "Prometheus"/Konyus, Sabaneev : 2 Pf

『神聖な詩』『プロメテウス』(2台用)
F.リストがベートーヴェンの交響曲をピアノ編曲したように、良い交響曲にはそれにふさわしいピアノ編曲が存在するものである。スクリャービンは独自の理論に基づいた作曲方法に取り組んでいた。その音楽は偶然や即興の産物ではなく、神秘和音の獲得、五度圏からの離脱、光と音との融合、また作品の斬新性により作曲家本人はプロメテウスのピアノ4手編曲は出来ないと考えていたが、それを編曲したサバネーエフによれば「意外にもピアノ2手に収まった。スクリャービンは自分の作品が期待したようには難しくも複雑でもなかったことに気を悪くしたようだった。」とのこと。しかしその後、2手よりも、もっと難しくなく充実したピアノ2台4手による表現の方がサバネーエフには望ましく思われ、編曲し直した4手版がロシア音楽出版社のカタログに加わった。2015年はスクリャービン没後100年にあたりチクルスも行われたが、交響曲第3番「神聖な詩」(ピアノ連弾4手)と第5番「プロメテウス」(ピアノ2台4手)は、オーケストラの演奏を理解するために非常に有用であっても、録音されることは稀である。

  • english description

    Scriabin's "La Devin Poeme", "Prometheus"/Konyus, Sabaneev : 2 Pf
    Just as F. Liszt made piano arrangements of Beethoven's symphonies, good symphonies have piano arrangements that are appropriate for them. Scriabin was engaged in a method of composition based on his own theory. The music was not the product of chance or improvisation, but of the acquisition of mystical chords, the departure from the fifth degree circle, the fusion of light and sound, and the novelty of the work, which led the composer himself to believe that a four-handed piano arrangement of Prometheus was impossible, but according to Sabaneev, who arranged it, "surprisingly it fit into two hands. Scriabin seemed to be disappointed that his work was not as difficult or complex as he had hoped." He said. In 2015, the centennial of Scriabin's death was celebrated with a cycle of his works, including Symphony No. 3 "La Devin Poeme" (for piano four hands), and Symphony No. 5 "Prometheus" (for two pianos) are rarely recorded, even though they are very useful for understanding orchestral playing.

Scriabin's "La Devin Poeme", "Prometheus"/Konyus, Sabaneev : 2 Pf

JNCD-1017 Track List



  1. Symphonie No.3 "Le Divin Poeme" Op.43 1st. movement [23:52]
  2. Op.43 2nd. movement [10:28]
  3. Op.43 3rd. movement [09:28]
  4. Symphony No. 5 Prometheus: The Poem of Fire, Op. 60 [20:42]
  5. Piano Concerto, 2nd movement Op.20 [08:59]